Het hart van ieder bedrijf - Klanten

Bij mond-tot-mond reclame zorgen klanten ervoor dat je nieuwe klanten krijgt. Dat betekent dat je heel zuinig moet zijn op je klanten, ook al doe je daar nu al een tijdje geen zaken meer mee.

Waarom zuinig zijn op je klanten? Het blijkt dat 70% van je klanten terugkomt voor een herhalingsaankoop. Zij zorgen ook voor nieuwe klanten via mond-tot-mond reclame. Het is dus belangrijk in contact te blijven met je klanten. Soms jarenlang! Klanten vormen immers het hart van je bedrijf.

In contact blijven kan alleen als je een goed overzicht hebt van je klanten. Een klantendatabase is voor ieder bedrijf daarom een MUST. In de praktijk heeft slechts één op de vijf MKB ondernemers dit goed voor elkaar. En dat is goed nieuws. Want als jij een van die vijf bent, heb je een voorsprong op je collega ondernemers.

Wil je meer mond-tot-mond reclame? Begin dan met het goed vastleggen van alle klanten en prospects. Liefst in een speciaal systeem, vaak heet dat een CRM (Customer Relations Management). Dat is meestal niet hetzelfde als een administratiesysteem of excel.

Een paar voordelen van een klantsysteem:

  • Zowel klanten als prospects staan erin
  • Per klant kun je activiteiten / taken toewijzen.
  • Die zijn gekoppeld met je agenda
  • Alle e-mails staan overzichtelijk bij een klant
  • Bijlages kun je per klant bewaren
  • Sturen van (geautomatiseerde) e-mails
  • Maken van offertes en facturen
  • En nog veel meer.

Dit soort klantsystemen zijn er al vanaf €10 per maand.

Deze website heeft vele pakketten met elkaar vergeleken: https://www.vergelijk-online-crm.nl.
Bij WWWaar.nl maken we gebruik van het nederlandse PerfectView, dit kan zelfs gekoppeld worden met WWWaar.nl!

Hoe je een klantsysteem het beste kunt inzetten voor meer mond-tot-mond reclame komt in de volgende BLOG.

BLOG | 12 Oktober 2017